Monday, January 21, 2013

JALAN BARU...DESTINASI SAMA..

salam'alaik....first of all.....alhamdulillah....Allah masih diberi peluang utk aku bernafas diatas bumiNya...syukur ya Allah....mungkin ni malam terakhir..mungkin ni juga nikmat terakhir.....Allahu....belum cukup amal ibadah ku...masih hina..masih jahil..dan masih mencari ilmu juga bekalan akhirat....Allahurabbi...

aku pernah dengar seseorang berkata tentang ini :
"Allah akan pilih sesiapa saja utk diberikan hidayah....sebab itu,tak tak semua orang yang jahat tu,matinya akan ke neraka...dan tak semua yang baik itu,matinya akan kesyurga.." bagaimana tu? bukan kah Allah dah janji kan syurga itu utk yang melakukan kebaikan dan neraka itu utk yang melakukan kejahatan? fikir sejenak...adakah manusia yang islam itu, mengamalkan cara hidup islam...?dan adakah amal kebaikan yang dilakukan didunia itu bersifat ikhlas dan kerana Allah semata-mata...dan adakalanya,manusia yang mengamalkan cara hidup sebagai seorang bukan islam, saat ajalnya tiba,Allah turunkan hidayah..lalu hamba itu mengucap..dan matinya sebagai seorang islam...Allahu..indahnya perancangan Allah...kan..?so...let us take a second..to say...Alhamdulillah...and thanks to Allah...He give us islam...Muhammad had fight for islam for ummah...dan kita sebagai umat akhir zaman dan juga ummat nabi Muhammad akan menjadi antara manusia terawal yg akan di hisab amalannya di mahsyar kelak...alhamdulillah...

berbalik pada niat aku menaip malam ini....sesuatu yang ingin aku kongsikan...aku juga antara manusia yg Allah pilih untuk melakukan hijrah...hijrah ke jalan Nya..in sha Allah...cuba kuat..cuba istiqamah...cuba buat yg terbaik....doakan aku wahai kalian...:)
hampir sebulan aku mulakan tugas sebagai salah seorang tenaga pengajar di Kolej Tahfiz Tunas Ilmuan Selangor....guess what..?yes...aku mengajar pelajar2 tahfiz...pelajar2 yg terang hatinya..yang baik pekertinya...dan memang aku respect to all of them...seriously...they are really special...for me, i'm so happy and glad to be there and be one of their teacher...at least...aku menanam saham akhirat dan menampal segala dosa2 silam aku...aku cuba menjadi seorang guru yang bertanggungjawab diatas setiap ilmu yg keluar dr mulut..and praise to Allah again..they can accept me and respect me even aku ni kurang inci..kalau nk dibandingkan...murid2 aku besar2..cuma,ade lah certain2 tu..comel2 and cenonet...hihi..
and one things make me feel something....tau ape?
sorang ustaz kat sekolah tu mewajibkan anak2 murid muslimat utk wearing niqab....nak or tak...that's a rule....Alahamdulillah..they can follow..even..yes i know..some of them still feeling bad....ade la yg cakap panas,rimas....but sayang2 ku sekalian....setiap amalan yg bersifat terpaksa itu indah selagi mana ianya kerana Allah..kan?so...semoga Allah permudahkan..ok dear?
dan aku? yes..aku tergerak juga utk turut serta memakai niqab...since umur pon dah makin tua...mungkin ni masa yg sesuai...seriously...memang dah lama aku simpan niat utk memakai niqab...cuma aku belum kuat...aku pernah bgtau kakak...aku nak pakai niqab lepas kawin...and kalau boleh..nak kawin dgn ustaz yg dapat mendorong aku...and Allah terus permudahlan jalan aku...even belum jumpe jodoh dgn ustaz..tp Allah dah lorongkan aku utk melakukan salah satu impian aku..Alhamdulillah...semoga aku kuat...cuba utk tinggalkan dunia tudung pendek plus jarang....dan bukak almari...pakai balik tudung labuh...moga ni gear 1 utk aku bergerak dalam jalan hijrah...Allahu...jodoh tu rahsia Allah kan? Dia akan hantar org yg sesuai dgn kita....dan segalanya telah tertulis di lauhul mahfuz...sweet!
kalau nak cakap soal jodoh....aku cuma nak cakap ni... "saya beruntung dapat awak.." cewah...hihi...kita nak cari seorang muslim..mampu menjadi imam..mampu menjadi ketua keluarga...dan mampu membimbing bakal isterinya ni yang perangai pelik sikit..hehe...and aku akan terima dirinya seadanya sebab aku tau...setiap ciptaan Allah itu indah...dan setiap inci perihal dirinya datangnya dari Allah...jadi....jgn terlalu risau tentang jodoh...dan Allah akan temukan kita...dan kita akan jadi manusia yg bersyukur kerana dapat saling melengkapi...sabab tu "saya beruntung dapat awak"..:)

last but not least...(cewah..macam term paper pulak)..
"oh Allah..please guide us to the straight path...let us breath on the right track that full of barakah...may all the test bring nikmah and make us be much more better in this way of hijrah.."
Allahumma ameen...

mukhlisoh..
umirahmatussolehahselamat..

No comments:

Post a Comment